Rymlingen

I dag har varit en härligt solig dag men samtidigt en riktigt hemsk sådan.
Väninnan kom hit på förmiddagen med sina två pojkar.
Vi satte oss i godan ro på min baksida med en kopp kaffe och njöt i solskenet samtidigt som vi avhandlade det senaste skvallret. Alla grabbarna lekte och stojjade tillsammans - ibland inne och ibland ute. Så dags för fika. 3 av 4 små hulliganer bänkar sig på altanen och först då inser jag (den smått förvirrade och soldyrkande mamman i huset) att det saknas ett troll och tänker att ja, han får väl skylla sig själv om han inte vill fika. En halvtimme senare har den lille hulliganen fortfarande inte gjort något väsen av sig och då börjar jag naturligtvis undra vart sjutton han tagit vägen. Kanske han cyklat till en kompis (vilket inte är ovanligt när han får tråkigt)? Bäst att ringa och kolla om han är där... inget svar.... nåja, det är egentligen inget konstigt med det. De är väl ute och hör inte telefonen tänker jag och sätter mig i solstolen igen. Så går det en stund till... ingen L dyker upp så jag ringer igen... Nu så...svar i andra änden, men jag får inte det svar jag väntat mig. De är inte hemma, utan i stugan och har alltså inte sett till det lilla livet. Nu börjar jag bli orolig, var sjutton har han tagit vägen då??? Inget annat att göra än att ge sig ut och leta då. Jag, väninnnan och barnen drar iväg runt kvarteret och kollar alla platser som kan tänkas besökas av en liten egensinnig fyraåring.... men utan resultat.... han är puts väck! Vad gör man nu? Ringer polisen? Inte lär väl de ge sig ut och leta efter en liten grabb som varit borta ett par timmar heller? Eller?? Sambon bestämmer sig för att ta en runda till med cyklen och vi övriga står handfallna kvar och funderar fortfarande på vad göra om han INTE dyker upp... Så... 5 minuter senare kommer de och lille L ser riktigt moloken ut. Jag blir alldeles överlycklig över att se honom men kopplar på den bistra arga mammaminen och fömanar och står i varpå den lille krabaten brister ut i gråt och förlåt. Cyklen åker in i garaget med hot om att säljas vilket gör L ännu mer förtvilad. Efter en stund kryper det fram att han cyklat hem till sin farmor för att han ville leka med henne. Tyvärr var det ingen hemma, men han hade sett farfar och gömt sig för honom (förmodligen för att han visste att han skulle få bannor för att han dragit iväg själv). Hans käre far hittar honom sedan på den stora trafikerade vägen (han hade inte ens vett att ta cykelvägen den odågan!!).

Nu sitter jag och funderar över hur jag skall tackla detta vidare. Givetvis kommer cyklen att få stå kvar i garaget den närmsta tiden och gud nåde om han ens tänker tanken att gå iväg hemifrån utan att säga till först. Han är ju trots allt bara 4 år (nåja, 5 om en månad)!

Ha det bra och ta var på er där ute. (Ser ni någongång en ensam liten lintott på en blå cykel så ring mig!)

/P


Kommentarer
Postat av: sophie

OJojojoj.... Nervigt värre... O på STORA vägen... Nepp, som du säger, cykeln bör nog stå inne ett tag, men känner jag ditt lille bustroll rätt så kan han preciiiis lika gärna ge sig av till fots dit näsan styr... Suck, men det går inte låta bli att älska de små odågorna

KRAAAAAM

2009-05-21 @ 18:51:02
URL: http://sophiesoph.blogg.se/
Postat av: 2BarnsMamman

Tack för din fina kommentar :)



Svårt att hantera det där! Man vill ju ge dem eget ansvar och lite frihet, men samtidigt får de ju inte ta sig för stora friheter.

2009-05-21 @ 21:07:47
URL: http://ihuvudetpamamma.blogspot.com/
Postat av: Systra di

Vilken liten skitunge va...Tur inte de bruna åt upp honom=)

2009-05-21 @ 23:08:29
URL: http://asajon.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Åh herre jösses hade blivit livrädd

2009-05-24 @ 19:26:36
Postat av: Jenny

Åhh,, jag känner igen det där,, hua. Alex har vart borta några gånger denna sommarn,, blä o fya. Hjärtat sprnger maraton innan man väl hittar de små,, även om det ibland inte handlar om timmar,, men vad sött av honom,, Moster nåste känna sig hedrad.. O TUR att ni bor så nära i alla fall,, hihi Pussa o hälsa alla från mig,

Förresten så kommer vi hem nu till helgen. Kimme tar ju studenten.

Kanske hinner vi ses?Kram

2009-06-02 @ 13:03:15
URL: http://eamp.blogg.se/
Postat av: Jenny

jaha,, vad kul me kalas,, kanske kan de stora grabbarna komma o leka lite de åxå då kanske?

2009-06-02 @ 18:22:45
URL: http://eamp.blogg.se/
Postat av: Lindha

Ester cyklar också lite för långt ibland...vi får hoppas de inte möts ute på vägarna DÅ har de cyklat på tok för lång ju :o)

// Kusin

2009-06-08 @ 22:10:54
URL: http://mchutney.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0