Fakirutövning på Spikmatta

I dag kom den hem, min efterlängtade spikmatta (jo, du läste rätt - SPIKmatta var ordet) som skall göra mig till en ny människa....




En grön fin kudde med 6000 sylvassa små taggar som ska trycka på alla tänkabara (och otänkbara) punkter på kroppen för att öka blodcirkulation och syreupptagning... Låter väl spännande?

Detta tortyrredskap sägs kunna avhjälpa en hel massa problem som tex stress och sömnbesvär, så efter några sömnlösa nätter bestämde jag mig för att köpa hem en och testa. (Och så ligger den högt på trendlistan just nu, och man vill ju va hipp såklart).

Beskrivning:
De 6000 akupressurpiggarna gör Shakti spikmatta till ett mycket effektivt verktyg för att lösa spänningar och ge djupavslappning.

Shakti frisätter stora mängder endorfiner, må-bra och lycko- hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Ditt välbefinnande kommer att öka vid regelbunden användning, både fysiskt och mentalt.

Spikmattan ökar blodcirkulationen och syreupptagningen.

Används vid: stress, sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, låg energi, träningsvärk mm.

Med sitt ursprung i den tusenåriga indiska traditionen är spikmattan ett väl beprövat verktyg för healing av kroppen. Den användes av indiska yogis (utövare av yoga), för att nå perfektion av kropp och sinne.
De hade skapat en matta för att bli fria från lidande (spänningar), och nå det djupa inre lugnet. Den ursprungliga spikmattan var gjord i trä och metall. Idag har vi återskapat mattan i en mer estetisk, lätthanterlig modell. Vi har bytt metall mot plast och trä mot tyg.
(VILKEN TUR kan jag bara konstatera efter att ha prövat den)

Varje matta har 230 knappar. Varje knapp har 27 piggar. Detta ger över 6000 piggar, vilket troligen överträffar de traditionella mattorna.

Behandling:
Under en behandling aktiveras tusentals punkter i kroppen. Blockeringar och spänningar löses och ger ett fritt flöde av energi.
När du lägger dig ner på Shaktimattan upplevs först piggarna som smärta, men den klingar av och ersätts av skön värme då blodcirkulationen ökar. Har du känslig hud kan du lägga ett tunt tyg mellan kroppen och mattan.

Shakti spikmatta ger en stark healing, och då kan olika reaktioner uppkomma under samt efter behandlingen.
De kan variera från person till person och vid olika tillfällen, man kan känna trötthet under behandlingen och det är inte ovanligt att man somnar. Frossa och hungerskänslor kan uppstå. Även starka känslor som lycka och ilska. Detta är reaktioner på att mängder av energi är i rörelse. Det går snart över och ger plats för ett djupare lugn. Stora mängder endorfiner och lugn-och-ro hormoner har frisatts vid behandlingen och ger kroppen återhämtning och vila. Därför rekommenderas avslappning eller lugn aktivitet efter behandlingen. Shakti är även mycket bra vid rehab samt efter träning, eftersom den ger snabb återhämtning och ökad blodcirkulation.



Jag testade 10 minuter i ryggläge och det var en mycket spännande upplevelse! Först stack det som attan när spikarna trängde in i min stackars hud, sedan började det bulta och bränna i hela kroppen. Efter några minuter spred sig en stark värme i kroppen och man riktigt kände att detta faktiskt gjorde nytta.
10 minuter senare såg min rygg och nacke ut så här:



Det syns inte så tydligt på bilden kanske, men hela min rygg var illröd och täckt av små hål...
Ehhh.. om detta blev resultatet av 10 minuter i ryggläge, hur sjutton kommer kinderna att se ut efter några minuter??? Tror att jag kommer att undvika just den delen i programmet...

I skrivandes stund har det gått ca en timme sedan min första fakirutövning och jag känner mig (hör och häpna!) riktigt pigg och alert! Huvudvärken som suttit i hela dagen är plötsligt helt borta och spänningarna jag hade i nacken och axlarna känns inte av alls. Helt otroligt!

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

kommer imorgon :-). ok va`...

2009-04-23 @ 19:42:02
URL: http://sophiesoph.blogg.se/
Postat av: Johnny

Jaaaaaa....!!! Det står på min inköpslista..en spikmatta alltså...!!!

Har läst både här och där att det bara ska vara positiva effekter..



Take care...

Johnny

2009-04-23 @ 20:15:53
Postat av: SysterDYSTER

Jag kommer jag med!!!! Den hjälper mot depression alltså??? Perfekt isåfall:) . Men du , bli inte för pigg nu så jag mister det anda jobb jag har;)... By the way..börjar torsdag nästa veck kl 9,30:)

KRAM

2009-04-23 @ 21:03:04
URL: http://asajon.blogspot.com/
Postat av: Tess

Kankse ska prova på en sån där :)

Verkar ju ha bra effekt.



Ha en fin dag :)

2009-04-25 @ 10:14:43
URL: http://tessupdate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0